بازار جهانی بسته بندی مایعات با رشد ۵ در صد در سال ۲۰۲۷ به ۶۵۷/۵ میلیارد دلار خواهد رسید. عامل اصلی رشد این بازار، افزایش مصرف نوشیدنی ها و تمایل شرکت های تولید کننده برای تبلیغات برند خود از طریق بسته بندی های خلاق است.

به گزارش آژنس خبری چاپ و بسته بندی ایران، صنایع غذایی و آشامیدنی یکی از مهمترین عوامل رشد بازار جهانی بسته بندی مایعات بوده است. توسعه و رشد صنایع غذایی باعث افزایش تقاضا برای بسته بندی مایعات تا سال ۲۰۲۷ و همچنین افزایش مصرف نوشابه های گازدار نیز به احتمال قوی باعث رشد بازار بسته بندی مایعات در آینده نزدیک خواهد شد.

توجه بیشتر به سلامتی و اندام مناسب نیز تقاضا برای بطری های حاوی آب در کشورهای توسعه یافته را افزایش خواهد داد. این روند احتمالا تا سال ۲۰۲۷ ادامه پیدا خواهد کرد. در مجموع صنایعی که با مصرف کننده نهایی سر و کار دارند رشد خواهند کرد. تقاضا برای بطری های آب در کشورهای هند، چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس با رشد مواجه خواهد شد. تقاضا برای بسته بندی آب در مجموع بازار بسته بندی مایعات را توسعه و گسترش خواهد داد. طرح های بسته بندی حداقلی (کمترین میزان استفاده از مواد) که هم جذاب و هم ساده بوده و در عین حال بخش های غیر ضروری بسته بندی در آن حذف شده از جمله روندهای اصلی بسته بندی مایعات در سال های آینده خواهند بود.

بخش‌های مختلف بازار بسته‌بندی مایعات
بسته بندی غیر منعطف (Rigid) بیشترین سهم از بازار بسته بندی مایعات را در سال ۲۰۱۸ به خود اختصاص داده است. بسته بندی غیر منعطف یا سخت را می توان به بخش های مختلف دیگر از جمله بسته بندی مقوایی، بطری، قوطی، ظروف مختلف، بسته بندی های سیلندری (Drum) و موارد دیگر تقسیم کرد. استفاده بیش از حد بطری های پلاستیکی در صنایع غذایی، نوشیدنی، دارویی آرایشی و بهداشتی نیز نگران کننده است.

بازار بسته بندی منعطف را نیز می توان به بسته بندی فیلمی، ساشه، پوچ(Pouch) و موارد دیگر تقسیم کرد. در سال ۲۰۱۸ پلاستیک بیشترین ماده مورد استفاده در بسته بندی مایعات بود. علت این امر هم قیمت پایین و کارآیی بالای آن است. وزن آن کم و جابجایی و حمل آن نیز بسیار آسان است. از لحاظ تکنیک ساخت، بازار بسته بندی مایعات را می توان به بسته بندی اسپتیک، بسته بندی اتمسفر تغییر یافته (Modified Atmosphere packaging)، بسته بندی وکیوم و بسته بندی هوشمند تقسیم بندی کرد. بیشترین روش مورد استفاده برای تولید بسته بندی مایعات بسته بندی اتمسفر تغییر یافته است. مصرف کنندگان نهایی بیش از ۲۵ درصد از سهم بازار جهانی بسته بندی مایعات را به خود اختصاص داده اند. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۷ رشد صنایع غذایی و آشامیدنی ها بسیار بالا باشد، دلیل آن هم توجه بیشتر به سلامت و بهداشت فردی است که باعث می شود مصرف بطری های در بسته آب در کشورهای در حال توسعه از جمله هند، چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش پیدا کند.

مصرف بسته‌بندی بر اساس منطقه جغرافیایی
در سال ۲۰۱۸ منطقه آسیا پاسیفیک رشد قابل ملاحظه ای را در زمینه بسته بندی مایعات تجربه کرد و بیش از ۳۵ درصد از کل این بازار را به خود اختصاص داد. از جمله دلایل عمده برای این رشد سرسام آور، توسعه صنایع غذایی و نوشیدنی، دارویی، سیاست های حمایتی دولت ها از تولید کنندگان و انتقال کارخانه های تولیدی سازندگان بزرگ به این مناطق به خاطر هزینه های پایین عملیاتی و نیروی کار است. بازار آمریکای شمالی رشد کمی را تا سال ۲۰۲۷ تجربه خواهد کرد. با این حال در آینده نزدیک بازار بسته بندی مایعات در این منطقه جغرافیایی به خاطر استفاده بیشتر از بسته بندی کاغذی و مقوایی در آینده نزدیک رشد نسبتا خوبی خواهد داشت. اروپا هم نیز کم و بیش رشد خواهد کرد ولی در مقایسه با منطقه آسیا پاسیفیک رشد آن ناچیز است. در عین حال استفاده از بسته بندی شیشه ای و فلزی در اروپا با کاهش تقاضا مواجه خواهد شد./همتا

 

۱۴/۶/۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.